Κυτταρίτιδα και Διατροφή

Ένα από τα συχνότερα σε εμφάνιση προβλήματα της γυναικείας αισθητικής είναι σίγουρα η κυτταρίτιδα. Η εμφάνιση της κυτταρίτιδας αποτελεί την έκφραση τριών βασικών καταστάσεων που συνήθως συνυπάρχουν και είναι: η κακή κυκλοφορία του αίματος, η μειωμένη ελαστικότητα των ινών του συνδετικού ιστού και βέβαια η τοπική, έντονη διόγκωση των λιποκυττάρων.

Δημιουργείται από κακή τοπική αιμάτωση, η οποία έχει ως αποτέλεσμα τα λιποκύτταρα εκείνης της περιοχής να μην τρέφονται καλά. Έτσι ο οργανισμός, αντί να αναδομεί και να καίει το λίπος, το στέλνει να αποθηκευτεί στα λιποκύτταρα εκείνα που το έχουν πιο πολύ ανάγκη για να τραφούν. Η αφύσικη αυτή συσσώρευση λίπους οδηγεί τα συγκεκριμένα λιποκύτταρα να αυξάνουν σε όγκο και κατά συνέπεια να συμπιέζουν τα αγγεία, να εμποδίζουν τις ανταλλαγές ουσιών και να επιδεινώνουν το πρόβλημα της μικροκυκλοφορίας.

Η κυτταρίτιδα μπορεί να εμφανιστεί σε όλα τα σημεία του σώματος, αλλά τα πιο συνηθισμένα είναι: oι μηροί, οι γλουτοί, το εσωτερικό των μπράτσων, το στομάχι, η κοιλιά και οι γάμπες. Το αισθητικό αποτέλεσμα της συνύπαρξης των ανωτέρω καταστάσεων είναι η χαρακτηριστική «φλούδα πορτοκαλιού», ενώ πρέπει να τονιστεί πως υπάρχουν μορφές κυτταρίτιδας, με σημαντικότερη την οιδηματώδη μορφή της. Είναι πάθηση αρκετά διαδεδομένη, απ’ την οποία πάσχει το 80% των γυναικών όλων των ηλικιών. Είναι μια κατάσταση που απασχολεί ακόμα και τις λεπτές γυναίκες και όχι μόνο όσες έχουν κάποια κιλά παραπάνω ή μεγαλύτερη συσσώρευση λίπους στο σώμα τους.

Τα αίτια για την κυτταρίτιδα μπορεί να είναι πολλά όπως η καθιστική ζωή, η μειωμένη κίνηση και φυσική δραστηριότητα, η κληρονομικότητα, η διαταραγμένη κυκλοφορία του αίματος, κάποιες ορμονικές διαταραχές, η ύπαρξη παχυσαρκίας και κακής διατροφής, το κάπνισμα, η συχνή και υψηλή κατανάλωση αλκοόλ, η δυσκοιλιότητα.
Ανάλογα με τα αίτια, η κυτταρίτιδα μπορεί και πρέπει να αντιμετωπιστεί.

Για να γίνει αυτό θα πρέπει:

  • Να περιοριστεί ή ακόμα καλύτερα να διακοπεί το κάπνισμα
  • Να αποφεύγεται η μεγάλη κατανάλωση αλκοόλ
  • Να αυξηθεί η καθημερινή δραστηριότητα, ιδανικά με οργανωμένη άσκηση (γυμναστήριο, κάποιο σπορ, πεζοπορία)
  • Οι γυναίκες να κάνουν έναν ορμονικό έλεγχο και να συμβουλευτούν το γιατρό τους

Βασικές αρχές διατροφής

Οι στόχοι για την αντιμετώπιση της κυτταρίτιδας πρέπει να είναι, αφενός, η προαγωγή της υγείας και της καλής λειτουργίας του συνδετικού ιστού και των μικρών αγγείων και αφετέρου, η μείωση του λιπώδους ιστού.

Για την επίτευξη αυτών των στόχων πολύ σημαντική είναι η ένταξη του ατόμου σε ένα ισορροπημένο διαιτολόγιο με τις εξής αρχές:

1) Mειωμένη πρόσληψη λίπους, και κυρίως ζωικού ή κορεσμένου λίπους. Είναι το λίπος που βρίσκεται σε λιπαρά κρέατα, τηγανητά, μαγιονέζα και κρέμα γάλακτος, αλλαντικά, ζωικά βούτυρα, αυγά, ολόπαχα γαλακτοκομικά και τυροκομικά προϊόντα. Τα κορεσμένα λίπη πρέπει να κατέχουν ένα ποσοστό λιγότερο από 10% στη διατροφή μας και είναι αυτά που συμβάλλουν στην ανάπτυξη της παχυσαρκίας, αλλά και άλλων παθολογικών καταστάσεων όπως χοληστερίνη, προβλήματα καρδιάς κ.ά. Αυτά λοιπόν πρέπει να περιοριστούν και να κυριαρχούν τα μονοακόρεστα (ελαιόλαδο) και τα πολυακόρεστα (φυτικά λάδια, λιπαρά ψάρια), αλλά και αυτά σε ποσοστά 15% και 10% αντίστοιχα, και σε ποσότητες που να μην οδηγούν σε παχυσαρκία. Ακόμα θα πρέπει να αποφεύγεται η αύξηση του σωματικού βάρους και η ανάπτυξη της παχυσαρκίας, που και τα δύο συμβάλλουν στην εμφάνιση και την επιδείνωση της κυτταρίτιδας.

2) Νερό: θα πρέπει να υπάρχει καλή κατανάλωση νερού, παράλληλα με τα γεύματα της ημέρας (και όχι με τα γεύματα), ώστε να λειτουργεί καλύτερα ο μεταβολισμός και τα διάφορα συστήματα του σώματος (π.χ. γαστρεντερικό). Το νερό είναι μία απαραίτητη ουσία, που παίζει καθοριστικό ρόλο στον ανθρώπινο μεταβολισμό όλων των βασικών θρεπτικών συστατικών (υδατάνθρακες, πρωτεΐνες, λίπη). Η πρόσληψη του νερού πρέπει να είναι ανάλογη της πρόσληψης του νερού (περίπου 1 ml νερού ανά 1 kcal θερμιδικής πρόσληψης). Η αναλογία αυτή δεν ισχύει ασφαλώς όταν έχουμε υψηλές θερμοκρασίες ή έντονη εφίδρωση π.χ. λόγω έντονης άσκησης.

3) Μειωμένη πρόσληψη απλών σακχάρων (υδατανθράκων): πρέπει να περιοριστούν τα απλά σάκχαρα (π.χ. ζάχαρη), και να λαμβάνουμε την ενέργεια που μας δίνουν οι υδατάνθρακες από τις σύνθετες πηγές τους όπως φυτικές ίνες και αμυλούχες τροφές. Έτσι η ενέργεια θα διοχετεύεται πιο αργά στο σώμα, θα μας «κρατάει» για πιο πολύ και θα συμβάλλει και στην καλύτερη λειτουργία του εντέρου. Μην ξεχνάτε ότι η δυσκοιλιότητα συμβάλλει σε μεγάλο βαθμό στην εμφάνιση ή επιδείνωση της κυτταρίτιδας. Έτσι θα πρέπει να υπάρχουν άφθονα φρούτα και λαχανικά, δημητριακά ολικής άλεσης και όσπρια.

 

4) Μειωμένο αλάτι: το αλάτι όπως ξέρουμε προκαλεί κατακράτηση υγρών. Έτσι θα πρέπει να περιοριστούν οι αλμυρές τροφές καθώς και η υπερβολική προσθήκη αλατιού στο φαγητό. Τροφές όπως παστά, κονσέρβες, πατατάκια, αλμυρά τυριά θα πρέπει να αποφεύγονται ενώ θα πρέπει να ελέγχουμε την προσθήκη αλατιού κατά τη διάρκεια της μαγειρικής παρασκευής. Τέλος ιδιαίτερη προσοχή απαιτείται στην κατανάλωση έτοιμου φαγητού ή φαγητού «fast food» αφού σε αυτά τα τρόφιμα η περιεκτικότητα σε αλάτι είναι υψηλή.

 

5) Προτιμείστε τροφές πλούσιες σε κάλιο: όπως φρούτα (πεπόνι, σύκα, φρέσκα/ αποξηραμένα βερίκοκα, μπανάνες, χουρμάδες, σταφίδες, μήλα, πορτοκάλι), πράσινα λαχανικά, όσπρια (φασόλια, φακές, σόγια), ανάλατοι ξηροί καρποί, ολόκληρα σπόρια, άπαχα κρέατα, άσπρα ψάρια και άπαχο γάλα/ γιαούρτι, πατάτες βρασμένες/ ψητές (με τη φλούδα).

6) Αυξήστε τη φυσική δραστηριότητα σας καθημερινά: Η κάθε μορφή άσκηση συμβάλλει στην καύση θερμίδων, στην καλύτερη αιμάτωση των ιστών και κυκλοφορία του αίματος καθώς και στη διατήρηση ή απώλεια του σωματικού βάρους

7) Μειώστε την κατανάλωση αλκοόλ

8) Διακόψτε το κάπνισμα

Αυτές οι διατροφικές συστάσεις θα βοηθήσουν στην πρόληψη και μερική αντιμετώπιση της κυτταρίτιδας, χωρίς όμως να εξαφανίσουν πλήρως τις δυσάρεστες αισθητικές επιδράσεις της. Μία παράλληλη θεραπεία από ειδικό δερματολόγο (π.χ. μεσοθεραπεία) συνιστάται για την πιο αποτελεσματική αντιμετώπιση της.

Σημαντικό είναι, τέλος, να τονιστεί πως μια σωστή διατροφική αγωγή για την αντιμετώπιση της κυτταρίτιδας θα συνέβαλε παράλληλα και στη μείωση του ενδεχόμενου για την εμφάνιση χρόνιων εκφυλιστικών ασθενειών (καρκίνος, καρδιαγγειακά, ρευματοειδής αρθρίτιδα κ.λπ.), ασθένειες που μαστίζουν τις σύγχρονες δυτικές κοινωνίες.

http://www.nutriscience.gr

Μιγδάνης Ιωάννης